Nieuwe Instagram Functie Gidsen
Sinds eind 2020 is er een nieuwe functie op Instagram, Instagram Gidsen - oftewel Instagram Guides.
Afgelopen week ben ik hem in gaan zetten. Nu zie ik de gave mogelijkheden van deze functie!
Bij deze nieuwe Instagram functie Gidsen heb je namelijk de mogelijkheid om Producten, Plaatsen of Posts (berichten) van jezelf of van een ander Instagram account te ‘bundelen’. Je hoort mij vaker praten over ‘Content thema's’ en dit is een plek waar je deze thema’s op Instagram kunt verzamelen. Het is alsof je door een ‘magazine’ bladert met jouw terugkerende hoofdstukken daarin.
Ken jij Instagram nog niet zo goed? Misschien is dit blog goed om te lezen: Waarom is Instagram zo populair?
Ook in deze video leg ik je uit: Wat zijn Instagram Gidsen en hoe gebruik je het.
Er zijn 3 verschillende soorten gidsen:
1: Gids Plaatsen
Wanneer jij regelmatig ´plaatsen´ bezoekt, kun je deze delen door de gids voor plaatsen te gebruiken. Dit is natuurlijk o.a. super voor fotografen die fotoshoot-locaties willen delen. Maar ook kun je jouw favoriete ´Coffee to go´ locatie, de locale winkel of jouw favoriete restaurant en bezienswaardigheden delen met jouw volgers.
2: Gids Producten
Verkoop jij producten op Instagram? Met deze gids kun je jouw eigen producten promoten of van ondernemers die jij volgt. Dat is dan een soort ´verlanglijstje´ waarover jij vertelt, leuk jouw ´Wishlist´.
3: Gids Berichten
Hier zet je bepaalde berichten in de spotlight!
Je zet een verzameling van berichten over een bepaald onderwerp vast in een gids en die gids komt op je Instagram profiel te staan in een nieuw (gidsen) tabblad. Je volgers kunnen dus in een oogopslag meer informatie over dit thema zien!
Je kunt ook andere accounts in de spotlight zetten of verzamel leuke posts van je volgers of klanten. De kans bestaat dat zij dit ook weer delen in hun Instagram Stories, waardoor ook jouw zichtbaarheid weer vergroot.
Voorbeelden van gidsen:
Een voorbeeld van een gidsthema kan zijn ´Over mij´. Wie ben jij, wat doe jij, waar sta jij voor. Je verzamelt deze berichten uit je Instagram tijdlijn en plaatst ze bij elkaar in deze ´gids´.
Andere thema´s die je kunt gebruiken in jouw gidsen zijn bijvoorbeeld:
- Tips
- Veelgestelde vragen
- Over jou
- Berichten van je volgers/klanten
- Winkels met hun producten
- Restaurants met hun 'take-away' mogelijkheden
- Personeel
Nog meer voordelen van Instagram gidsen:
Bovendien geeft Instagram je de mogelijkheid om deze Gidsen te delen in je Stories, waardoor je volgers in 1 keer naar dit thema geleid worden.
Ook kun je de link delen bijvoorbeeld in een blog zoals deze: mijn voorbeeld Instagram Gids met Instagram Tips.
Je kunt niet alleen je eigen berichten in een gids opslaan, maar ook die van andere accounts kun je delen in jouw gids. Wanneer je een bepaald onderwerp hebt gekozen kun je hier dus ook juist berichten van andere accounts aan toevoegen. Wanneer jij deze gids publiceert krijgen die andere accounts een melding. Dan is de kans natuurlijk groot dat deze getagde accounts jouw gids delen in hun Instagram Stories. En daardoor wordt niet alleen hun bereik groter, ook jouw zichtbaarheid vergroot hierdoor!
Kortom een mooie nieuwe functie van Instagram om jouw thema's in de spotlight te zetten en zichtbaar te worden bij jouw doelgroep.
Heb je tips nodig bij het starten op Instagram? Download dan mijn gratis Instagram checklist
Welke Instagram Gids(en) ga jij als eerste inzetten? Laat onderstaand je reactie achter, laten we elkaar inspireren