Livestreamen: wat en waarom , ik geef je 5 voordelen
Livestreamen: wat en waarom hierover deel ik graag een vijftal voordelen in dit blog. Mooie herinneringen heb ik aan Live streamen. Inmiddels heb ik al heel wat afleveringen van mijn wekelijkse Social Peptalk via Instagram live gegeven en mijn wekelijkse Facebook live uitzendingen in mijn Facebook groep Your Visual Storytelling geef ik al jaren. Ook interview ik andere ondernemers door het livestreamen via Facebook Live EN YouTube live tegelijkertijd, want ook dat is mogelijk.
Hoe is het zo ontstaan dat ik ben gaan livestreamen?
Het was voor mij een grote uitdaging om te beginnen, de eerste keer live vond ik reuze spannend en dan aftellen 3,2,1…. LIVE. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik stond in Italië, in een prachtige tuin bij een olijfboomgaard en warm dat het was, de zweetdruppels stonden op mijn voorhoofd. En ondanks alles ging ik live!
Wanneer je het vaker doet, gaat het steeds makkelijker en nu heb ik geen enkele spanning meer, maar vind ik het juist leuk om te doen! LIVE tegen mensen praten, mijn kennis delen, laten zien wie en hoe ik ben, op mijn unieke manier reageren op de chat.
Het begon op mijn Facebook pagina, maar later dus via mijn Facebook groep. Elke week een live uitzending, waarbij ik inspiratie geef, tips en tools deel over Social Media, online zichtbaarheid en je verhaal delen.
De kracht van het reizen en online werken zit altijd al in mijn bloed. Daarom past het livestreamen daar ook fantastisch bij! Tenslotte is het enige wat je nodig hebt, een telefoon en een WIFI/internet verbinding, that’s it! Je kunt dus overal en altijd jouw kennis en ervaring delen.
En van het livestreamen in mijn gratis groep, tot nu de wekelijkse live Q&A’s in mijn jaarprogramma, het kan allemaal! Het past natuurlijk geweldig in deze tijd, waarbij we online werken en online leren.
Zo ook vanuit Bali, Griekenland, Spanje, Thailand, Australië, Fiji…. Dat zijn ook prachtige herinneringen!
Wat is een livestream via Social Media?
Een livestream is niets anders dan een live uitzending, een live video. Er worden rechtstreeks beelden en geluiden uitgezonden, in dit geval via Social Media en het kan op allerlei verschillende platformen. Onderstaand geef ik jou als ondernemer een vijftal voordelen van Livestreamen.
Waarom een livestream/live video? Een vijftal voordelen van Livestreamen oftewel Live video:
1: Is persoonlijk
Voor mij is dit een heel ‘belangrijk’ onderdeel en misschien wel het belangrijkste van livestreamen. Het is DE mogelijkheid om jou op een èchte en persoonlijke manier (beter) te leren kennen.
Je maakt èchte verbinding met je kijkers.
En omdat wij jou zo beter leren kennen, gaat de Know-Like-Trust Factor ‘aan het werk’. Je volgers gaan je zeker beter leren kennen, leuk vinden en waarderen en uiteindelijk vertrouwen. Eerder heb ik dit in een blog beschreven, hoe dit werkt op Social Media.
Live video is spontaner dan een perfect gemonteerd filmpje en soms ook best spannend en onvoorspelbaar. Dat maakt het juist uniek!
2: Hoge mate van betrokkenheid / Interactie
Als kijker kunnen we jou live vragen stellen. Het is een unieke manier om de interactie met jou aan te gaan. Er is een hoge mate van betrokkenheid met jou en je bedrijf, doordat jij direct reageert op de vragen die gesteld worden. Een snelle en unieke manier om met jou in contact te komen, kijkers voelen zich hierdoor direct betrokken.
3: Roept urgentie op
Live video of Livestreamen heeft iets waarom mensen willen blijven kijken, we willen niets missen. Blijkbaar kijken we vele malen langer naar live video’s dan naar video’s die niet (langer) live zijn. Kortom, we willen er live bij zijn!
4: Is toegankelijk
Live video is voor iedereen toegankelijk. Iedereen die een account heeft op een (dat betreffende) Social Media platform kan live video’s bekijken. De uitdrukking ‘overal en altijd’ is hier zeker van toepassing. In een ‘split second’ kunnen we jouw live video’s bekijken of het nu op hun smartphone, tablet of desktop is.
5: Groter bereik
Het bereik van Livestreamen danwel live video’s is optimaal! Sowieso worden video’s goed getoond op Social Media, maar Live video’s worden sterk gepusht in de tijdlijn van jouw volgers. Het krijgt dus extra aandacht in de tijdlijn…
Bonus tip:
Tegenwoordig worden veel livestreams blijvend weergegeven als video #replay. Je kunt jouw livestreams hierdoor ook op meerdere manieren gebruiken in jouw contentstrategie, zoals bijvoorbeeld een blog of een korte versie op een ander Social Media kanaal.
´Ik wil eigenlijk wel (vaker) livestreamen maar waar moet ik beginnen?` is een vraag die ik de laatste tijd vaak hoor van ondernemers...
Veel ondernemers zetten nog geen Live video´s in omdat ze het spannend vinden, of omdat ze denken dat ze een vaste structuur nodig hebben. Heb jij dat misschien ook?
Hiervoor heb ik iets bedacht!
Een gratis Facebook Live checklist die ervoor zorgt dat je Livevideo een succes wordt Download de gratis Facebook Live checklist