Hoe trek je online de aandacht van jouw potentiële klant? 5 tips voor jou als ondernemer!
Je scrollt door de tijdlijn en ergens, ergens stop je. Op Social Media willen we in de basis 2 dingen: iets leren (kennis opdoen, dus waarde krijgen) of geïnspireerd worden (meegenomen worden)…..
Ook deze week, tijdens een online coachsessie die ik gaf, vroeg een ondernemer: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik online de juiste klanten bereik?”. Een vraag die ik regelmatig krijg.
Mijn advies is, zorg ervoor dat JIJ zichtbaar bent, dat mensen ‘stoppen’ bij jouw content, dat jij de aandacht trekt en dat ze jou online leren kennen. Dat is belangrijk voor de Know-Like-Trust factor. Hierover heb ik in een ander blog uitgebreid uitleg gegeven: Lees hier het blog.
Wanneer mensen jou online al hebben leren kennen EN het moment daar is dat ze jou (jouw dienst) nodig hebben, dan weten ze jou te vinden en komen ze NAAR JOU TOE. Dus dat is een duidelijk verschil, met dat jij de klant ‘benadert’.
Hoe trek je online de aandacht van jouw potentiële klant en zorg jij ervoor dat ze naar jou toekomen?
Zorg ervoor dat ze ‘stoppen’ bij jouw content. Online heet dat een ‘scrollstopper’. Dat men dus stopt tijdens het scrollen, bij jouw Social Media berichten.
Wanneer men jouw content voorbij ziet komen, wil je dat ze stoppen en jouw bericht lezen of jouw video bekijken. Het is dus super belangrijk, dat o.a. de afbeelding, titel of ‘omslagfoto’ van de video (thumbnail) goed opvalt en bovendien dat de tekst hen aanspreekt. Dat men ziet dat je waarde levert of hen inspireert. Dat moet gelijk duidelijk zijn!
5 tips om te zorgen dat jouw ideale klant ‘stopt’ bij jouw content:
Tip 1: Zorg voor de juiste content
- Wat is het ‘probleem’ van jouw klant? Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld een ‘probleem’ van jouw klant noemt/beschrijft zodat hij/zij zich aangesproken voelt. Gebruik hiervoor de juiste tekst op de afbeelding en sowieso de juiste tekst in de beschrijving.
- WIE is jouw klant? Weet wie jouw potentiële klant is, zodat je hem/haar kunt aanspreken.
Tip 2: Zorg voor opvallende content waardoor men stopt
- Content met weinig afleiding, veel focus. Dat valt op.
- Afwisseling in de soort content: video, foto, poll, GIF, Live gaan etc.
- Herkenning in de content: maak herkenbare visuals voor jouw Social Media berichten en gebruik bijvoorbeeld ‘jouw kleuren’ en/of dezelfde filters.
Tip 3: Spreek de taal van jouw doelgroep
- Waardoor wordt jouw doelgroep ‘getriggerd’?
- Welke woorden spreken aan?
- Waardoor ‘stopt’ hij/zij bij jouw visuele content?
- Spreek de juiste taal van jouw doelgroep!
Tip 4: Op welk platform is jouw doelgroep aanwezig?
- Wanneer je op Social Media gevonden wilt worden, zorg er dan voor dat je weet waar jouw doelgroep aanwezig is!
- Zitten zij vooral op Facebook, LinkedIn of bijvoorbeeld Instagram?
- Of misschien wel andere Social Media platformen.
- Ga op onderzoek uit en deel daar regelmatig content die toegevoegde waarde heeft.
Tip 5: Zorg voor de juiste afmetingen van je visuele content.
- Hoe kijkt het wanneer je op mobiel kijkt, zoals bijvoorbeeld op Instagram? Of op LinkedIn of Facebook?
- Het zijn allemaal andere afmetingen, die per platform het beste werken. Check dit vooraf!
Uiteraard zijn er vele manieren om ervoor te zorgen dat jouw ‘scrollstopper’ werkt, maar in het kort:
Je trekt online de aandacht van jouw potentiële klant door opvallende en goede content te delen, de juiste taal te spreken en op het juiste platform (met regelmaat) aanwezig te zijn.
Welke tip ga jij als eerste gebruiken? Laat je reactie onderstaand achter, altijd goed om elkaar te inspireren!
Heb je hulp nodig bij het maken van goedwerkende en terugkerende visuele content of templates waarmee jij zorgt voor jouw 'Scrollstopper' op Social Media? Laat het mij weten! Laat hier je bericht achter.