“Hoe gebruik ik hashtags op Instagram voor mijn business?” Deze vraag krijg ik vaak en tijdens mijn Instagramtrainingen heb ik het ook altijd over het gebruik van de hashtags en de #hashtagtechniek. “Hoe werkt dit nou precies? Hoe moet ik dit nou doen?”.
Wanneer je begint op Instagram is dit ook één van de onderdelen die je als eerste inzet. Omdat het zo belangrijk is, besteed ik er daarom altijd veel tijd aan.
Door de juiste hashtags te gebruiken, word je namelijk gevonden op Instagram. Je komt bij andere mensen in het zicht, je potentiële klanten. Vervolgens klikken ze op je profiel en gaan je volgen (waardoor ze jou beter leren kennen). Dit is wat je wilt en hoe het werkt op Instagram.
Over de know-like-trust factor heb ik verteld in een eerder blog. Wil je daar meer over weten? Klik dan hier.
Om meer te weten over deze hashtags deel ik onderstaand 5 tips die je als ondernemer goed kunt inzetten.
- #Hashtags die je bij de afbeeldingen plaatst geven aan dat ze over een bepaald onderwerp gaan. Het woord plaats je direct na de # , dus er direct aan vast! Hierdoor is het betreffende woord klikbaar op Instagram! Bijvoorbeeld #reizen
En op Instagram is dit de enige manier in een bericht om door te klikken, dus erg belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken om gevonden te worden.
Tip 1: Gebruik altijd hashtags bij berichten op Instagram
Hoe gebruik je de hashtag?
- Door de juiste hashtags te gebruiken, ben je zichtbaar en vindbaar voor je doelgroep en krijg je meer volgers. Het is eigenlijk het woord waarmee jij jouw foto wilt ‘taggen’ en onthoud daarbij dat ‘tags’ zoektermen zijn.
Stel jij houdt van reizen en zoekt op Instagram op het woord met deze hashtag, dus jij zoekt op: #reizen dan zullen alle afbeeldingen met de hashtag reizen naar voren komen (zie afbeelding).
Tip 2: Gebruik de juiste hashtag, waar jouw doelgroep op zoekt bijvoorbeeld #Instagramtraining
Een bericht maken op Instagram en dan?
- Je zet in de beschrijving de tekst die over jouw afbeelding gaat. Daaronder plaats je de bijbehorende hashtags. Zet er eerst wat ‘witregels’ tussen of puntjes, dan vallen de hashtags niet direct op in het bericht en wordt het niet als ‘vervelend’ of storend ervaren (zie afbeelding).
Tip 3: Hou na je beschrijving wat witregels of puntjes ertussen en plaats de hashtags onder elkaar
Hoeveel hashtags zijn toegestaan in Instagram?
Op Instagram mag je niet meer dan dertig hashtags gebruiken. En let op, wanneer je altijd dezelfde hashtags gebruikt, zal dat als spam gezien worden. Dus bedenk dat je bij elke afbeelding, de juiste hashtags gebruikt; die hashtags die bij die afbeelding aansluiten en die horen bij dat verhaal. Zelf zou ik niet meer dan maximaal 15 hashtags gebruiken per afbeelding.
Tip 4: Gebruik maximaal 15 hashtags per bericht (30 toegestaan)
Hoe vind jij jouw hashtag voor jouw business?
Doe onderzoek welke hashtag jouw doelgroep volgt of waar jouw #doelgroep op zoekt. Ik heb deze vraag tijdens mijn #Instagramtraining gevraagd. O.a. kwamen deze woorden naar voren:
#Instagramtrainer #Instagramtips #SocialMediatips Ik gebruik deze hashtags bij de betreffende afbeeldingen. Ga kijken welke hashtag voor jou en jouw onderneming werken!
Tip 5: Ga op onderzoek uit op welke #hashtag jouw doelgroep zoekt
Kortom:
Ga de juiste hashtags zoeken en gebruiken, want daarmee word je vindbaar bij jouw potentiële klanten, jouw doelgroep op Instagram! Dan gaan ze jou volgen en ga je werken aan de know-like-trust factor.